Tuesday, January 18, 2011

Universal Edibility Test a.k.a (UET)



Salam 1 Malaysia salam sejahtera selamat pagi Malaysia salam semua.......ada beberapa info yang ak nak hebahkan kpada kengkawan aku terutama yang suka membuat uji kaji,kengkawan scout yang dihormati,kengkawan SR113 2A yang berapa hari lagi untuk kita berjuang dan have fun di tasik Chenderoh,Lenggong Perak.....


                              
                                                       Tasik Chenderoh,Lenggong Perak


ok..mari kita masuk ke topik besar kita iaitu UET ataupun Universal Edibility Test......


bayangkan kita berada di tengah-tengah hutan belantara dan kehabisan makanan.ketika itu pula perut kita menjerit2 mahu dibelai dengan makanan..secara automatik nya kita akan mencari apa2 makanan yang boleh dimakan...ada petua dulu2 menyatakan apabila hndak memilih makanan dalam hutan contohnya buah,
sekiranya buah tsebut dalam keadaan baik, cantik,montok,mulus tidak di usik haiwan seperti monyet,tupai dan lain2
maka buah tersebut boleh dimakan..Berhasilkah cara nenek moyang kita dahulu?????


Tanpa disangka, terdapat cara lain yang boleh menguji keracunan ataupun keasidan seseuatu tumbuhan dengan cara manual...cara tersebut ialah:






1) Pilih mana2 tumbuhan yang korang hendak menguji statusnya.....


2)pisahkan tumbuhan tersebut kepada basic component mcm batang,daun,akar ,tunas dan bunga .


3)Ambil bau tumbuhan tersebut . .ini adalah penting utk kenal pasti same ade bahagian tmbuhan tersebut berasid 
atau mempunyai bau yang masam Awas!!! kalau bahagian tersebut berbau sangat kuat atau masam tak semestinya bahagian tersebut xboleh dimakan!


4)selama 8jam menjauhkan diri dr makan td . .ujian utk mengenal pasti keracunan pada makanan tersebut boleh dijalankan dengan cara meletak kan bhagian  tumbuhan tersebut di bhgian dlm siku atau di pergelangan tgn korg . .biarkan skurang2 nye 15 minit utk mkanan tersebut menghasilkan tindak balas.


5)pilih sebahagian kecil bahagian mkanan yg di uji tadi


6)sebelum menempatkan bhgian mknn di dlm mulut,sentuhkan sbhgian kecil mknn tersebut pada bibir seketika utk mengesan kegatalan atau pembakaran pada kulit .


7) Jika tiada sebrang kegatalan atau kebakaran pada kulit bibir selepas 3 minit,letakkan bhgian mknn di lidah ,dan biarkan selama 15 minit tetapi jgn menelan mknn tersebut.


8) Seterusnya, tiada sebrg kegatalan ,rasa sengatan, dan kerengsaan lain terjadi selama 15 min..telan mknn tersebut.


9)tunggu selama 8 jam . .jika ade kesan buruk yang berlaku . .minum air dengan banyak atau memuntahkan semula mknn tersebut.



begitulah cara2nya tok menguji sesuatu tumbuhan atau makanan sama ada boleh dimakan ataupun tdak boleh dimakan....jadi boleh laa kita praktiskan step2 di atas sekiranya kita terdesak untuk mncari makanan...


No comments: